معاملاتی که نیاز به ثبت در سامانه مودیان ندارند.

چه صورت‌حساب‌هایی نیاز به ثبت در سامانه مودیان ندارند؟

آقای موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه جدیدی در مورد سامانه مودیان منتشر نمود. او این نامه مهم را در تاریخ یازدهم بهمن‌ماه سال 1402 از طریق شبکه‌های اجتماعی به اطلاع مودیان مالیاتی رساند. موضوع بخشنامه آن دسته از صورتحساب‌هایی هستند که نباید در سامانه مودیان ثبت گردند. این نامه را آقای مهدی رعنایی معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی امضا نموده‌است.

با توجه به این نامه نیازی نیست تا مودیان مالیاتی برای موارد زیر در سامانه مودیان صورتحساب صادر نمایند:

  • درآمد اجاره اموال غیر منقول: درآمد حاصل از اجاره اموال غیرمنقول نیازی به ثبت صورتحساب ندارد. همچنان باید در تیرماه سال و با توجه به ماده 54 قانون مالیات مستقیم مالیات را پرداخت نمایید.
  • خرید و فروش سهام و اوراق بهادار: در صورت فروش سهام یا انتقال اوراق بهادار نیز درحال حاضر الزامی به ثبت صورتحساب ندارید.
  • سود و زیان حاصل از تسعیر ارز: سود ناشی از تسعیر ارز اگرچه ممکن است دؤماد تلقی گردد اما فروشی نیست که فعلا لازم باشد در سامانه مودیان درج گردد.
  • سود سپرده بانکی: سود سپرده بانکی ممکن است در سال 1403 مشمول مالیات گردد. با اینحال نیازی نیست در هنگام واریز آن را در سامانه ثبت نمایند.
  • سود سهام و اوراق بهادار: پرداخت سود سهام یک سند بسیار مهم حسابداریست و می‌تواند از نظر حسابداری پیچیدگی‌ای مهمی ایجاد نماید. درحال حاضر سازمان امور مالیاتی آن را مشمول نمی‌داند.
  • حق عضویت: درآمد مهم بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، صنفی و … از همین فروش حق عضویت است. برخی بنگاه‌ها از این حوزه درآمد‌های بسیار خوبی دارند اما درحال حاضر نیازی به ثبت فروش‌ها در سامانه مودیان ندارند.
  • کمک‌های بلاعوض: در هزینه‌های قابل قبول مالیاتی اینگونه موارد عموما می‌توانند دردسرساز باشند. ثبت کمک بلاعوض در سامانه ئ تایید آن از طرف کمک گیرنده در کنار مشخص بودن شرایط مشمول یا معاف بودن او از درآمد اتفاقی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مزایای ثبت صورتحساب در سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی این موارد را برای رفع ابهامات مربوط به ثبت صورت‌حساب از طرف دیگر می‌دانیم که معاملاتی که در سامانه مودیان ثبت میکنیم را نباید در معاملات فصلی نیز تکرار نماییم. انتشار صورت‌حساب در سامانه مودیان می‌تواند منافع بسیار زیادی داشته باشد. فروش‌ها و صورتحساب‌های ثبت شده در سامانه قطعی هستند و رد هزینه‌ای که از طرف فروشنده صادر و خریدار تاییدش نماید به سادگی رد نمودن سایز هزینه‌ها نیست.

درواقع اثبات هزینه‌های قابل قبول مالیات در اظهارنامه عملکرد با کمک سامانه مودیان بسیار آسان می‌گردد. بخش زیادی از خرید‌ها و هزینه‌های کسب و کار شما آنجاست و مانند گذشته به آنها با دیده تردید نگریسته نمی‌شود. از طرف دیگر خرید‌های شما توسط فروشندگان کالا و خدمات در سامانه ثبت می‌گردد که می‌تواند این ریسک‌ها را کاهش دهد:

  • از آنجایی که هزینه بطور کامل ثبت شده‌است، فروشنده آن را تایید نموده، بابتش مالیات خواهد پرداخت و شرایط واریز آن برای سازمان مشخص است، نیازی به بررسی و رد نمودن آن نیست.
  • ثبت در سامانه مودیان در حکم ثبت در سامانه معاملات فصلیست با این برتری که شما تنها فروش‌های خود را ثبت می‌نمایید. در این حالت ریسک و امکان اشتباه بسیار کمتر می‌گردد. این تغییر قانون نگرانی از جریمه‌های ماده 169 بطور کامل از میان می‌برد.
  • شما با تایید صورتحساب فروشنده در واقع امکان هرگونه ناهماهنگی در ثبت معاملات و عدم تطابق را از میان می‌برید. این موضوع میزان اعتراض به مالیات را بسیار کم می‌کند.

ثبت صورتحساب در سامانه مودیان همچنین جایگزین مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. براساس این قانون فروشندگان با قید میزان ارزش افزوده در هر فاکتور، اعتبار آن را به خریدار منتقل می‌کنند.

برای مشاهده قوانین سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اینجا کلیک کنید.

4 پاسخ به “چه صورت‌حساب‌هایی نیاز به ثبت در سامانه مودیان ندارند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی