معاملات فصلی

باید‌ها و نباید‌های معاملات فصلی

یکی از مهمترین تکالیف مالیاتی معاملات فصلی یا ماده 169 قانون مالیات مستقیم است. این ماده به همراه 169 مکرر یکی از اصلی ترین ابزارهای سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری و شناسایی تخلفانی نظیر کتمان، پولشویی و ... است. این اطلاعات بسیار مهمئ و حساس هستند و ممیزین مالیاتی در بررسی آنها دقت و وسواس خاصی بخرج می‌دهند. این اطلاعات باید درنهایت با اظهارنامه عملکرد و ارزش افزوده شما همخوانی داشته باشد. اخیرا با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی بخشی از بار این ماده بر روی سامانه مودیان نهاده شده است. صورتحساب‌هایی که در سامانه مودیان توسط شما و یا برای شما ارسال می‌شوند در حکم درج در سامانه معاملات فصلی هستند. با اینحال سایر موارد باید در معاملات فصلی وارد گردند.

من از علاقمندان 169 و 169 مکرر و معاملات فصلی هستم. این مواد بطور درست و کاملی تمام آنچه برای مالیات ستانی نیاز است را فراهم می‌کنند. بله منکر ایرادات و سایت ضعیف و سایر مسائل آن نیستم. اما بطور کلی چیزی بود که می‌توانست در یک پروسه بهبود مستمر تمام نیاز‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی را رفع نماید. با اینحال قرار است از امسال برخی از وظایفش را به سامانه مودیان بسپارد. اینک اجازه دهید یکبار دیگر بار مسائل مربوط به معماملات فصلی را با یکدیگر مرور کنیم.

سابقا در مورد اینکه چه اشخاصی باید معاملات فصلی را کامل نمایند، ابهاماتی وجود داشت. از طرفی قانون می‌گفت تنها اشخاص گروه اول شغلی و شرکت‌ها. بااینحال در قانون ارزش افزوه این موضوع اینطور بازتاب داده شده بود که تمامی مشمولین ارزش افزوده باید معاملات فصلی 169 را نیز کامل نمایند. با اینحال دیوان عدالت اداری در نهایت در 1398/8/28 این موضوع را شفاف نمود که تنها اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول شغلی موظف به ارسال صورت معاملات خود ذیل ماده 169 قانون مالیات مستقیم هستند. جرائم عدم ارسال آن هم بشرح زیر هستند:

ماخذ محاسبه جریمه نرخ جریمه شرح تخلف ردیف
مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارسال نشده 1% عدم ارائه فهرست معاملات طبق روشهای تعیین شده 1
مبلغ مورد معامله 2% عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات 2
مبلغ مورد معامله 2% عدم درج شماره اقتصادی خود 3
مبلغ مورد معامله 2% عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله 4
مبلغ مورد معامله 2% استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران 5
مبلغ مورد معامله 2% استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود 6

بیشتر بخوانید:

چگونه به مالیات اعتراض کنیم

مالیات کارت به کارت

راهنمای مالیات مشاوران املاک

سامانه مودیان و معاملات فصلی

با توجه به اینکه تا دی ماه 1402همه مودیان موظف به استفاده از سامانه مودیان نیستند، همچنان اهمیت معاملات فصلی به قوت خود باقیست. بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی (همان که منجر بهسامانه مودیان می‌گردد)، درج فاکتور در این سامانه به منزله ثبت آن در معاملات فصلیست. تقریبا مشابه همان تکالیف ارزش افزوده. پس خریدار و وفروشنده پس از ثبت و تایید فاکتور در سامانه مودیان دیگر نیازی به ثبت آن در سامانه معاملات فصلی ندارند. درواقع اگر فروشنده شما فاکتور را در سامانه ثبت نموده و شما تایید کرده‌اید، نیازی به ثبت مجدد آن در سامانه معاملات فصلی ندارید.

با اینحال مودیان باید همواره آن بخش از قرارداد‌ها و معاملات که درسامانه مودیان ثبت نمی‌گردد را همچنان در سامانه 169 ثبت نمایند. از طرف دیگر از صورتحسابی را در سامانه مودیان منتشر نموده‌اید و آنرا در 169 نیز ثبت کرده‌اید باید تا 15 مهرماه 1402 آن را حذف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی