تمدید مهلت ارزش افزوده 1402

تمدید مهلت اظهارنامه ارزش افزوده فصل سوم 1402

قانون مالیات بر ارزش افزوده 15 روز اول هر فصل را به دریافت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل قبل اختصاص داده‌است. این قانون مشاغل مختلف، کالا و خدمات آنها را در فراخوان‌های مختلف مشمول مالیات بر ارزش افزوده اعلام نموده‌است. در همین راستا بطور قانونی مودیان تا 15 دی ماه 1402 برای اظهارنامه دوره سوم این سال فرصت دارند. بااینحال عموما این تاریخ در دوره‌های گذشته تمدید می‌گشتند.امسال نیز این مهلت تا 20 دی ماه 1402 تمدید شد.

دکتر مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده فصل سوم سال 1402 تا 20 دی ماه خبر داد. او این خبر را از طریق قراردادن بخشنامه 200/1402/20 به تاریخ 1402/10/5 در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمود.

آقای سبحانیان در این بخشنامعه از ادارات امور مالیاتی خواسته است:

  • ادارات امور مالیاتی اجازه دارند تا درصورت درخواست مودیانی که اظهارنامه ارزش افزوده خود را در روز‌های 16 تا 20 دی‌ماه سال 1402 ارسال نموده‌اند، جریمه دیرکرد آنها را مورد بخشودگی قرار دهند.
  • مودیانی که برخی معاملات آنها در سامانه مودیان به ثبت نرسیده‌است، باید حتما اظهارنامه را تسلیم نمایند.

سازمان این بخشنامه را به منظور تکریم مودیان و فراهم آوردن زمینه اجرای تکالیف قانونی آنها تنظیم و صادر نموده‌است.

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1402

قانون مالیات بر ارزش افزوده 15 روز اول هر فصل را به دریافت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل قبل اختصاص داده‌است. این قانون مشاغل مختلف، کالا و خدمات آنها را در فراخوان‌های مختلف مشمول مالیات بر ارزش افزوده اعلام نموده‌است. در همین راستا بطور قانونی مودیان تا 15 دی ماه 1402 برای اظهارنامه دوره سوم این سال فرصت دارند. بااینحال عموما این تاریخ در دوره‌های گذشته تمدید می‌گشتند.

نکته بسیار مثبت و مهم تمدید این دوره زمان اعلام آن بود. در ادوار گذشته سازمان در روزآخر تصمیم خود را در مورد تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اعلام می‌نمود. این موضوع ترافیک سایت را زیاد و بازدهی آن را کاهش می‌داد که نارضایتی مودیان را در پی داشت. این دوره اما از همان روز‌های ابتدایی سازمان ارائه اظهارنامه ارزش افزوده دوره سوم (پاییز) 1402 را تا 20 دی ماه تمدید نمود.

نکات مهم در مورد اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1402

مودیان پس از پایان هر فصل 15 روز برای ارائه اظهارنامه فرصت دارند. این اظهارنامه برخلاف اظهارنامه مالیات مستقیم ارتباطی با سود و زیان ندارد. فعالان اقتصادی مشمول موظفند در هر ارائه کالا یا خدمت، 9 درصد ارزش را بطور جداگانه در فاکتور منظور نموده و آن را از مصرف کننده دریافت نمایند. از طرف دیگر آنها نیز قطعا در تجارت خود این مالیات را به دیگران پرداخت نموده و برای اثباتش صورت حساب معتبر دارند. در نهایت در اظهارنامه ارزش افزوده باید تمام ارش افزوده درذیافتی و پرداختی در ماه قبل را با اسناد معتبر به سازمان گزارش نمایند.

ما به التفاوت میزان دریافت و پرداخت، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مودی خواهد بود. اگر میزان ارزش افزوده‌ای که پرداخت نموده‌اید از میزان ارزش افزوده دریافتی شما بیشتر باشد، مبلغ بعنوان اعتبار مالیاتی شما برای ذخیره می‌گردد و می‌توانید آن را از سازمان دریافت نمایید.

همچنین اگر محصول نهایی شما مشمول ارزش افزوده نیست نباید در هنگام فروش از مصرف کننده نهایی مبلغی تحت این عنوان ارائه نموده و در اظهارنامه ارزش افزوده قید نمایید. در این موارد باید مبالغ ارزش افزوده‌ای که بابت آن محصول معاف پرداخت نموده‌اید را بعنوان هزینه در قیمت تمام شده محصول منعکس نمایید. درصورت بروز مشکل پس از رسیدگی نیز همواره می‌توانید اعتراض به مالیات را در دستور کار قرار دهید.

سازمان امور مالیاتی پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، میزان اعتبار و مالیات ارزش افزوده شما را از طریق معاملات ثبت شده در سامانه محاسبه خواهد نمود. با اینحال هنوز همه مشاغل موظف به ثبت معاملات در سامانه نیستند. مودیان باید برای آن دسته از معاملات که در سامانه ثبت نشده‌اند، اظهارنامه ارزش افزوده ارسال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی