نرخ جدید مالیات صادرات مواد خام و نیمه خام

سازمان امور مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه خام را مشمول مالیات می‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که درآمد حاصل از صادرات کلیه مواد و محصولات خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شود. این حکم شامل مواد خام و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود.

بر اساس این حکم، صادرکنندگان مواد و محصولات خام و نیمه خام مشمول مالیات بر ارزش افزوده و عوارض صادراتی خواهند شد. این حکم از سال 1400 در تمام نقاط کشور اجرایی شده است.

در سنوات قبل از 1400، درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، در صورت عدم برخورداری از نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم، امکان برخورداری از سایر معافیت‌ها یا نرخ صفر مالیاتی مربوطه را با رعایت مقررات، دارا خواهند بود.

مالیات صادرات مواد نیمه خام و خام

متن بخشنامه

 معاون فنی و حقوقی مالیاتی برای رفع ابهام از تداخل موضوعی

  • فهرست‌های موضوع بند (ث) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
  • بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
  • بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
  • فهرست مواد خام و کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم
  • بخشنامه شماره ۲۱۰/۹۹/۷۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
  • بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۲۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۸

به اطلاع می‌رساند:

۱- بر اساس قوانین بودجه سنوات ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ کل کشور درآمد حاصل از صادرات کلیه مواد و محصولات خام و نیمه خام مندرج در فهرست موضوع تصویب نامه‌های موضوع بندهای (ث)، (ص) و (ز) تبصره (۶) قوانین بودجه سنوات مذکور حسب مورد در تمام نقاط کشور مشمول مالیات است.

با توجه به اینکه بر اساس قانون و مقررات موضوعه ماده ۴) تصویب نامه شماره ۱۱۷۵۱۸ ت ۵۹۱۵۶ ه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ هیأت وزیران بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ فهرست مواد معدنی خام و کالاهای نفتی مندرج در تصویب نامه شماره ۵۸۶۸۳/ ت ۵۴۵۳۷ ه مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ به عنوان قسمتی از فهرست موضوع تصویب نامه‌های موضوع بندهای (ث)، (ص) و (ز) تبصره (۶) قوانین بودجه سنوات مزبور محسوب گردیده است لذا در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کلیه احکام مالیاتی فوق الذکر، در خصوص فهرست مواد معدنی خام و کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم مندرج در تصویب نامه شماره ۵۸۶۸۳/ ت ۵۴۵۳۷ ه مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ هیأت وزیران نیز جاری است.

تعیین تکلیف سنوات قبل

بر این اساس مطابق احکام مالیاتی بودجه سنوات ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ کل کشور و با ملحوظ نظر قرار دادن مفاد بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۲۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۸، درآمد حاصل از موارد زیر در تمام نقاط کشور در سنوات مزبور در هر صورت مشمول مالیات است:

  • صادرات مواد و محصولات خام و نیمه خام یاد شده
  • مواد معدنی خام
  • کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم

سایر معافیت‌های مالیاتی و نرخ صفر (از جمله موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مواد ۳ و ۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات و …) در خصوص درآمدهای مذکور جاری نخواهد بود.

۲- در خصوص سنوات قبل از اجرایی شدن احکام قوانین بودجه یاد شده (قبل از ۱۴۰۰) با حکم بخشنامه شماره ۲۱۰/۹۹/۷۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ جاریست. این بخشنامه براساس قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کل کشور صادر گردیده است.

درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، در صورت عدم برخورداری از نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، امکان برخورداری از سایر معافیت‌ها یا نرخ صفر مالیاتی مربوطه از جمله مواد ۱۳۲۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و … را با رعایت مقررات، دارا خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی