جدیدترین مشمولین سامانه مودیان

جدیدترین گروه مشمول استفاده از سامانه مودیان و قانون پایانه فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی با انتشار اطلاعیه مهم در تاریخ 3 مهر 1403، یک گروه دیگر از فعالان اقتصادی را مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی نمود. افرادی که درآمد آنها (منظور سود نیست، منظور مبلغیست که وارد حساب‌های تجاری شما شده‌است) تا پایان خرداد سال ۱۴۰۳ به ۱۴۴ میلیارد ریال برسد، از ابتدای مهر 1403 مشمول این قانون هستند. این افراد باید از این پس فاکتور‌های فروش خود را در سامانه مودیان وارد نمایند.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، شرایط جدیدی برای صدور صورتحساب الکترونیکی اعلام شده است. این اطلاعیه در تاریخ 29 آذرماه 1402 منتشر شده است. طبق ماده 14 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و تبصره 1 آن، اگر فروش هر مودی شخص حقیقی در یک سال مالی از حد نصاب تعیین شده عبور کند، باید از ابتدای دومین دوره بعد از پایان سال مالی، صورتحساب الکترونیکی صادر کند. (مشاهده اطلاعیه در سایت سازمان امور مالیاتی)

به طور خاص، مودیان اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا و خدمات آنها تا پایان خردادماه 1403 به 144 میلیارد ریال برسد، از تاریخ 1 مهرماه 1403 ملزم به صدور انواع صورتحساب الکترونیکی و ثبت آن در سامانه مودیان هستند. این تغییرات به منظور بهبود فرآیندهای مالیاتی و افزایش شفافیت در معاملات تجاری انجام می‌شود. مودیان باید با دقت به این قوانین جدید عمل کنند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

شایان ذکر است که فقط برای مودیانی که به عنوان عرضه‌کننده کالا و خدمات واحد فعالیت می‌کنند، شرایط خاصی وجود دارد. این مودیان باید توجه داشته باشند که کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهند، مشمول نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان هستند. در این حالت می‌توان از موارد زیر بعنوان صورتحساب الکترونیکی استفاده نمود:

  • صورتحساب الکترونیکی نوع یک و نوع دو،
  • رسیدهای صادر شده از دستگاه کارتخوان بانکی
  • رسید‌های درگاه‌های پرداخت الکترونیکی

علاوه بر این، باید اشاره کرد که این موارد مانع صدور صورتحساب الکترونیکی نوع یک یا نوع دو نمی‌شود. این موضوع به ویژه برای صاحبان مشاغلی که فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده است، صدق می‌کند. آنها همچنان می‌توانند صورتحساب الکترونیکی صادر کنند. این صاحبان مشاغل، طبق سایر قوانین، همچنان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند. بنابراین، حتی اگر فروش آنها به حد نصاب نرسد، باید به تعهدات خود در زمینه صدور صورتحساب الکترونیکی و سامانه مودیان عمل کنند.

جریمه‌های استفاده نکردن از سامانه مودیان برای مشمولین

اگر یکی از موارد زیر را مرتکب شوید، جریمه خواهید شد. میزان جریمه 2 میلیون تومان یا 10 درصد از معامله است. هر کدام که بیشتر باشد، محاسبه خواهد شد:

  • توجه نکردن به فراخوان سامانه مودیان و ثبت نام نکردن در این سامانه
  • عدم ثبت نام در سامانه مودیان
  • استفاده نکردن از پایانه‌های فروشگاهی
  • عدم استفاده از حافظه مالیاتی یا شناسه یکتای مالیاتی
  • استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان
  • واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران

بخشودگی جریمه‌های مالیاتی

قوانین مربوط به بخشودگی جرایم مالیاتی در سامانه مودیان به طور خاص در تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی توضیح داده شده است. فرایند استفاده از این جریمه‌ها از فرایند اعتراض به مالیات جداست.

در تبصره ۱، اشاره شده است که مبلغ جریمه‌های ثابت که در این قانون مشخص شده‌اند، هر ساله باید با توجه به نرخ تورم سالانه به‌روزرسانی شوند. این به‌روزرسانی بر اساس آخرین اطلاعاتی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد.

تبصره ۲ نیز بیان می‌کند که سازمان امور مالیاتی کشور نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد از جریمه‌های مربوط به این ماده را بخشوده و معاف کند. این بخشودگی باید مطابق با ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم انجام شود. به عبارت دیگر، اگر شما جریمه‌ای داشته باشید، تنها تا نیمی از آن می‌تواند مورد بخشودگی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی