قراضه-آهن

سامانه معاملات فصلی از فرار مالیاتی 800 میلیاردی جلوگیری کرد.


به گزارش فارس، روابط عمومی سازمان مالیاتی گفت: گروهی از سودجویان با تأسیس شرکت‌های مجازی در آذربایجان غربی، آهن قراضه می‌فروختند و مالیات نمی‌دادند. این کالاها ماده اولیه تولید شمش آهن و سرب و قطعات آهنی هستند. این سودجویان با ترفندهایی مثل ثبت شرکت‌ها در استان‌های مختلف، تأسیس شرکت به نام افراد بی‌بضاعت، صدور فاکتور رسمی با نام شرکت مجازی و ایجاد اعتبار جعلی، از شناسایی و ردیابی توسط مأموران مالیاتی جلوگیری می‌کردند.

قراضه آهن به انواع ضایعات فلزی گفته می‌شود که از تخریب و بازیافت ساختمان‌ها، خودروها، ماشین‌آلات، لوله‌ها و دیگر محصولات آهنی به دست می‌آیند. این ضایعات به عنوان ماده اولیه برای تولید شمش آهن و سرب و قطعات آهنی در واحدهای صنعتی استفاده می‌شوند. قیمت ضایعات آهن بستگی به نوع، جنس، پرس شده یا پرس نشده بودن، تقاضا و عرضه در بازار دارد. برای مثال، ضایعات آهن سوپر ویژه بیشترین قیمت را دارند و ضایعات آهن درجه سه کمترین قیمت را دارند.

فرار مالیاتی چگونه کشف شد؟

روابط عمومی سازمان مالیاتی افزود: این سودجویان با روش‌های دیگری هم مالیات نمی‌پرداختند. مثلاً از هویت دیگران برای معاملات استفاده می‌کردند، تعهدات قانونی مربوط به مالیات‌ها را انجام نمی‌دادند، هزینه‌ها را زیاد نشان می‌دادند، شرکت در یک شهر ثبت می‌کردند و حساب بانکی در شهر دیگری باز می‌کردند.

سازمان مالیاتی با استفاده از اطلاعات سامانه صورت معاملات فصلی، معاملات با مبالغ بالا و با یک نوع کالا مربوط به شرکت‌های آهن قراضه را شناسایی کرد. با بررسی این پرونده‌ها، بیش از 8 هزار میلیارد ریال مالیات در زمینه عملکرد و ارزش‌افزوده مشخص و مطالبه شد. سازمان امور مالیاتی تاکنون بیش از 4 هزار میلیارد ریال از این مبلغ را وصول نموده‌است. همچنین دولت بیش از 2 هزار میلیارد ریال اموال توقیف کرده‌است. مطالبه برای بقیه بدهی‌های مالیاتی هم در دست انجام است.

سازمان مالیاتی برای شناسایی شرکت‌های مجازی از روش‌های دیگری هم استفاده کرده است. مثلاً مؤسسان شرکت‌ها، زنجیره تأمین‌کنندگان کالا، بارنامه‌ها، اظهارنامه‌ها و اطلاعات خرید و فروش را بررسی و اعتبارسنجی کرده است. سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شرکت‌های تولید شمش و قطعات فلزی را نیز تحت نظر دارد. این شرکت‌ها مصرف‌کنندگان اصلی ضایعات آهن و سرب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی