سقف مالیات حقوق

تلاش سازمان امور مالیاتی برای افزایش سقف معافیت بودجه 1403

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، روز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت. وی افزود که این افزایش با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تأیید رئیس‌جمهور انجام شده است. پیش‌تر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که از سوی دولت ارائه شده بود، سقف معافیت مالیاتی همانند سال جاری ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، روز یکشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت. این موضوع بر معافیت معیشتی ماده 101 قانون مالیات مستقیم هم تاثیر خواهد داشت.

وی افزود که این افزایش با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تأیید رئیس‌جمهور انجام شده است.

پیش‌تر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که از سوی دولت ارائه شده بود، سقف معافیت مالیاتی همانند سال جاری ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که اخیراً از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل افزایش یافته است. بر اساس این لایحه، سقف معافیت مالیاتی سالیانه برای این گروه از اشخاص حقیقی از ۱۲۰ میلیون تومان در سال جاری به ۱۲۸ میلیون تومان در سال آینده رسیده است.

این افزایش حدود ۷ درصدی نسبت به سال قبل است و با توجه به نرخ تورم پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۳، می‌توان گفت که این افزایش واقعی نیست و تنها جبران تورمی است.

سقف معافیت مالیاتی

سقف معافیت مالیاتی به معنای حداکثر مبلغی است که اشخاص حقیقی می‌توانند از مجموع درآمدهای خود کسر کنند و بدون پرداخت مالیات به دولت اعلام کنند. این سقف برای اشخاص حقیقی متفاوت است و بستگی به نوع و مبدأ درآمد آن‌ها دارد.

برای مثال، سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی که درآمد آن‌ها از حقوق و مزایا، مزد، حق شغل و حق شاغل و موارد مشابه است، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲۸ میلیون تومان در سال است. اما برای اشخاص حقیقی که درآمد آن‌ها از فعالیت‌های اقتصادی مستقل مانند کشاورزی، صنعت، بازرگانی، خدمات و موارد مشابه است، سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۵ میلیون تومان در سال است.

معافیت مالیاتی برای افراد بی‌درآمد

در بودجه سال آینده، دولت همچنین برای اشخاص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارند، تا سقف ۴۵ میلیون تومان برای یک سال، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است. بدان معنا که هرگونه واریزی به حساب این اشخاص تا سقف تعیین شده، معاف از مالیات است. این تصمیم دولت به منظور حمایت از افراد ضعیف و بی‌درآمد اتخاذ شده است.

اهداف افزایش سقف معافیت مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته است که افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه سال آینده با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تأیید رئیس‌جمهور انجام شده است و هدف از آن تسهیل در امر اخذ مالیات و کاهش فشار بر مردم و کسب‌وکارها است. او همچنین از اصلاح ساختار مالیاتی و افزایش عدالت مالیاتی و کاهش اعتراض به مالیات در کشور خبر داده و گفته است که سازمان امور مالیاتی در حال تهیه و ارائه طرح‌هایی برای این منظور است.

نظر کارشناسان اقتصادی

اما برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه سال آینده کافی نیست و باید با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، سقف معافیت مالیاتی بیشتر افزایش یابد. آن‌ها می‌گویند که با توجه به رشد قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، سقف معافیت مالیاتی باید حداقل به میزان حداقل دستمزد کارگران یعنی ۳۰۰ میلیون تومان در سال برسد. آن‌ها همچنین از دولت خواسته‌اند که به جای افزایش مالیات بر درآمدهای کوچک و متوسط، مالیات بر درآمدهای بزرگ و ثروت‌های غیرمنصفانه را افزایش دهد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

نتیجه‌گیری

افزایش سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، اقدامی مثبت در جهت حمایت از مردم و کسب‌وکارها است. اما با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، این افزایش کافی نیست و باید بیشتر باشد. همچنین، دولت باید به جای افزایش مالیات بر درآمدهای کوچک و متوسط، مالیات بر درآمدهای بزرگ و ثروت‌های غیرمنصفانه را افزایش دهد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

توضیحاتی در مورد افزایش سقف معافیت مالیاتی

  • افزایش سقف معافیت مالیاتی، به معنای کاهش تعداد افرادی است که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.
  • افزایش سقف معافیت مالیاتی، باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود.
  • افزایش سقف معافیت مالیاتی، به نفع اقشار کم‌درآمد جامعه است.
  • افزایش سقف معافیت مالیاتی، باعث افزایش عدالت مالیاتی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار مالیاتی